Sunday, 11 September 2011

takdir atau kebodohan??

Dari sehelai kain putih yang tercipta,masih belum dicemari dari sebarang warna.Hanya kecacatan yang terkoyak sedikit yang akan diwarnai dan dilukiskan perjalanan hidupnya.Dan kecacatan yang dimiliki memberi kesan terhadap lukisan hidupnya.Tetapi perlukah disalahkan pelukisnya?atau Penciptanya?Dan dalam keredhaan ketidaksempurnaan,masih lagi hati tidak menerima semuanya...walau kecacatan telah diperbaiki,akan tetapi perasaan masih lagi sangsi dengan hala tuju yang dicari..Hilang syukur dalam nikmat yang diberi.
Lalu kekurangan dijadikan alasan.Menggambarkan kelemahan yang dimiliki seolah dunia tidak menerima insan sebegini.Dan atas alasan itu,memilih jalan yang kononnya mmg sudah ditakdirkan utk diri.Sedangkan kelemahan itu telah diperbaiki,peluang telah diberi tetapi masih lagi menganggap diri dibuang pergi..
'mungkin ini memang jalan takdirku'...ya,memang perlu ada keredhaan dengan apa yang terjadi.Tetapi perlukah apa yang terjadi itu utk memilih jalan yang kononnya memang ini nasib diri sedangkan akal itu boleh menilai untuk mengelak atau berusaha yang lagi baik?begitulah kalau akal yang diberi diletakkan pada hati dan perasaan..kebodohan kesombongan tetap dipertahankan agar ada yang sudi memberi simpati..dan bila kebodohan itu diperbodohkan lagi,maka 'mungkin ini memang jalan takdirku'
Bukalah mata,buanglah kesombongan itu sementara masih ada peluang yang diberi..kelemahan bukan untuk diadili,tapi untuk perubahan pada diri..



6 comments:

Saya said...

ha klu cenggini punya entry aku mmg tak reti nak komen hehe :)

inchik nizam azman said...

tp komen jugak :P

Saya said...

komen tak de kena mengena dgn entry boleh la :P

inchik nizam azman said...

mana2 pun ade je komen ko...dgn ini,aku mlantik ko sebagai presiden kelab peminat aku :P

ctnur@hidayah said...

kdg2 pernah terdetik dihati...takdir ini ditentukan @ kita yg menentukan..

inchik nizam azman said...

tp kalau sendiri yg cari masalah bukan la salah takdir =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

hidup memang dah dijanjikan dengan cabaran dan dugaan.jangan pernah putus harapan...too all loopies,..fight for your life ~keep fighting till de last breath~